Compania locală de construcţii SC Redolaj SRL Oradea va furniza o parte din asfaltul necesar realizării tronsonului de autostradă Borş – Suplacu de Barcău. Este vorba despre aceeaşi firmă care furnizează cărbune pentru CET Oradea.
„Suntem în discuţii foarte avansate şi cel mai probabil săptămâna viitoare vom semna un contract cu spaniolii”, ne-a declarat directorul Redolaj, Ioan Blidaru. Acesta va furniza circa o treime din asfaltul necesar pe tronsonul Borş – Suplacu de Barcău al autostrăzii A3. Adică circa 300.000 de tone de asfalt, dintr-un necesar estimat la 900.000 – 1.000.000 de tone. „Am achiziţionat o staţie modernă din Germania pentru mixtura asfaltică, amplasată deja la Episcopia Bihor, care are capacitatea de a produce 2.000 de tone de mixtură asfaltică pe oră”, detaliază Blidaru. Directorul Redolaj transmite că firma sa va lucra la autostradă şi pe partea de excavări, date fiind utilajele specifice, pe care firma sa le deţine, folosite şi în cariera de cărbune de la Voivozi, comuna Popeşti.
Redolaj va lucra la autostrada în subantrepriză dinspre Borş spre Suplacu de Barcău, în timp ce firmă din Sălaj va lucra în subantrepriză la autostradată din direcţia Sălaj. Este vorba despre compania Trans Bitum Ip – SC Drumuri şi Poduri SA Sălaj.
Spaniolii nu se grăbesc
Asocierea Corsan SA – Corviam Construccion SA (Isolux Corsan), cu sediul în Madrid, împreună cu SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & Via Design SRL a câştigat licitaţia organizată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Preţul pentru care va face autostrada Borş – Suplac: 701.000.000 lei fără TVA. Adică circa 160 milioane de euro, fără TVA. Această asociere are drept sarcină proiectarea şi execuţia pentru finalizarea autostrăzii, pe o lungime de 60 de kilometri. Deşi contractul a fost semnat în luna mai a anului trecut şi Guvernul îi alocase resurse bugetare, lucrările nu au început, deoarece spaniolii s-au încurcat în refacerea proiectului tehnic. Conform celor transmise de CNADNR, proiectul tehnic trebuia refăcut în trei luni de la semnarea contractului, executantul nereuşind să se ţină de acest termen. Dimpototrivă, lucrările, ce ar urma să dureze 21 de luni, nici nu au demarat, încă!
Se aşteaptă, totuşi, începerea lucrărilor la autostradă pe tronsonul bihorean în această primăvară. Teoretic. Iniţial, cei 60 de kilometri dintre Suplacu de Barcău şi Borş ar fi trebuit finalizaţi în 2017. Însă contractul prevede 21 de luni execuţie, ceea ce înseamnă că lucrările ar putea fi finalizate abia în 2018.
Autostrada frântă şi problema Suplac
Cum tronsonul ce străbate judeţul Sălaj, între Mihăieşti şi Suplacu de Barcău (sectorul 3B, lung de 80 km) nu are încă un constructor desemnat, bihorenii vor avea de aşteptat după autostrada A3 Oradea – Cluj-Napoca şi după ce tronsoanele din judeţele Bihor şi Cluj vor fi finalizate. Vom avea, aşadar, o autostradă frântă. În acest context, o dată finalizat tronsonul Borş – Suplac, bihorenii vor putea circula pe autostradă doar până la punctul terminus Suplac. Deputatul Adrian Merka se luptă în această perioadă pentru a obţine o coborâre de pe autostradă tocmai în Suplacu de Barcău, cea mai industrializată comună din Bihor – gazdă a exploatării OMV Petrom – în condiţiile în care în prezent coborâri de pe autostradă sunt prevăzute doar la Derna, Chiribiş şi Nuşfalău, ţinând Suplacu de Barcău la o distanţă de 20 km de autostradă. Chit că numele comunei bihorene Suplacu de Barcău este deja identificat cu tronsonul bihorean al autostrăzii. Dacă Chiribişul asigură legătura cu Marghita, iar Nuşfalău este oraş, rămâne totuşi întrebarea de ce a fost aleasă comuna Derna, în timp ce comjuna Suplacu de Barcău a fost sărită din schemă.
Convocat de grupul UDMR la discuţii în Parlament, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a estimat că până în 2020 Autostrada Transilvania va fi, totuşi, gata.
Citiți principiile noastre de moderare aici!