Nu mai puţin de 49 de trenuri de călători au staţionat în cele mai apropiate staţii, ale Regionalei Cluj, miercuri, 23 aprilie, din cauza grevei spontane declanşate de muncitorii de la CFR. Dintre aceste trenuri, 14 au încremenit în staţiile din judeţul Bihor.
Astfel au sărbătorit ceferiştii ziua lor. „Greva spontană a fost declanşată ca urmare a eşuării negocierii contractului colectiv de muncă. De 45 de zile negociem cu conducerea, dar nu am ajuns la nici un consens. Punctele sensibile sunt salarizarea şi condiţiile de muncă”, a declarat pentru Jurnal bihorean, Marius Mureşan, liderul Sindicatului CFR Libertatea Cluj.
Acesta a precizat că, deşi de cinci ani se fac disponibilizări şi economii, salariile au rămas la acelaşi nivel. Mai mult, toate sporurile au fost reduse, iar unele chiar desfiinţate. „La CFR, un păzitor de barieră are salariul minim pe economie – 850 de lei. Un acar sau un împiegat de mişcare are puţin mai mult, 1.000 de lei”, a exemplificat liderul de sindicat câteva dintre salariile muncitorilor de la CFR. În aceste condiţii, liderii de sindicat nu mai pot să-i stăpânească pe angajaţi, iar dacă nu se va ajunge la un numitor comun va urma greva generală. „Oamenii au demonstrat că sunt determinaţi pentru că nevoile zilnice sunt tot mai mari, iar cu salariile pe care le primesc nu mai pot face faţă”, a concluzionat Marius Mureşan.
La nivel naţional
Potrivit unui comunicat al CFR Călători, în intervalul 7:00-9:00, urmare a protestului spontan declanşat de membrii unor organizaţii sindicale feroviare, 278 de trenuri de călători nu au fost expediate din staţii sau au fost oprite în staţiile intermediare.
Administraţia CFR Călători reamintește că pentru încheierea noului contract colectiv de muncă au fost derulate toate etapele prevăzute de lege. Negocierile între Administraţie şi organizaţiile sindicale mandatate, care au început la data de 19.02.2014 şi s-au desfăşurat pe o perioadă de 60 de zile calendaristice conform prevederilor legale, au condus la negocierea a aproximativ 95% din prevederile noului contract colectiv de muncă.
Pentru finalizarea şi înregistrarea contractului colectiv de muncă la Inspectoratul Teritorial de Muncă Bucureşti, Administraţia a prezentat organizaţiilor sindicale mandatate o ofertă finală, care cuprinde îmbunătăţirea încadrării personalului pe clase de salarizare şi a grilei de salarizare, corelată cu rezolvarea punctelor rămase în divergenţă, astfel încât să se încadreze în limitele impuse de bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat de Guvern, respectiv de creşterea fondului de salarii cu 2,4%. Organizaţiile sindicale mandatate au solicitat o majorare salarială de 10 la sută.
Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial a spus că acţiunea de miercuri se doreşte a fi un avertisment transmis conducerii CFR şi Ministerului Transporturilor, pentru încheierea contractelor colective de muncă. Liderul sindical a precizat că, în ultimii şase ani, salariaţii CFR au pierdut peste 30 la sută din venituri, dar şi alte drepturi pe care anterior le aveau.
Printre nemulţumirile sindicaliştilor se numără cele legate de nivelul salariilor, de eliminarea drepturilor angajaţilor de a călători gratuit pe calea ferată şi de faptul că nesemnarea noilor contracte colective de muncă ar putea duce la disponibilizarea a 2.500 de salariaţi de la CFR Marfă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!