Marți s-a dat ordinul de începere a lucrărilor în proiectul de amenajare a unei intersecţii prin pasaj denivelat între Centura Oradiei şi DN 76, pe relaţia Deva. Predarea amplasamentului a avut loc în urmă cu două săptămâni, iar termenul final de predare a lucrării este ultima zi din anul viitor, cu trei luni de zile faţă de termenul prevăzut în caietul de sarcini. „Ne-am asumat această scurtare a termenului de execuţie”, spune Alexandru Achim, în numele constructorului, asocierea de firme condusă de Bilfinger Construction. Oferta asocierii a fost aleasă câştigătoare, la 17,1 milioane lei, 89,09% faţă de costul estimat, în defavoarea altor opt. Ca experienţă similară, compania are la activ mai multe reabilitări de poduri peste Dunăre.
Centura suspendată
„Perioada de implementare este de 17 luni, din luna august a acestui an, când s-a semnat contractul de finanţare şi se va termina în decembrie 2015. Execuţia începe în data de 16 septembrie şi se termină în decembrie 2015. Obiectivul general este creşterea calităţii vieţii în Oradea, prin fluidizarea traficului şi creşterea mobilităţii oamenilor şi bunurilor”, spune Dumitru Sim, manager de proiect din partea Primăriei.
În fapt, proiectul vizează crearea unui pasaj denivelat, peste drumul Oradea – Deva, în continuarea Centurii. „Lungimea totală a pasajului este de 962 de metri, din care 226,3 metri sunt pasajul iar diferenţa sunt rampele de legătură, pe direcţiile de deplasare spre Cluj Napoca şi Borş. Lucrarea se va realiza intergral pe cele patru benzi ale actualei şosele de Centură şi se adresează în principal traficului auto dinspre Ungaria şi Vest spre interiorul României. Cei care nu doresc să intre în Oradea, vor fi scutiţi de blocajul care apare în această zonă de intersecţie sau în cealaltă (la intersecţia cu DN 79 n.r.)”, spune Mircea Ghitea, şeful Direcţiei Tehnice din Primărie.
„Pentru cei care, venind dinspre cele două direcţii şi doresc să intre în Oradea, pe fiecare parte a pasajului se execută câte două benzi pe sens, pentru intrarea în municipiu respectiv pentru reintrarea pe centură”, mai anunţă Ghitea.
Lăţimea pasajul este de 19 metri – câte două benzi pe sens a câte 3,5 m, spaţii de siguranţă, spaţii de intervenţie de câte un metru, parapeţi de protecţie şi de separare a benzilor. În acelaşi contract este prinsă şi realizarea iluminatului public pe pasaj şi pe bretelele rutiere.
Fundat la 12 metri
Pasajul va avea nouă deschideri. „Pilelele şi culeele se vor realiza pe nişte fundaţii realizate pe câte opt coloane forate, aferente fiecărei fundaţii, la o adâncime de 12 metri. Peste astea vine un radier general pe care se vor ridica pilele şi culeele cu înălţimi de la 2 metri şi 4,40 metri. Pe partea de rezemare a pilelor şi culeelor vin montate grinzi prefabricate din beton, late de 1,3 şi lungi de 24 metri. Îmbrăcămintea rutieră e din beton asflatic iar proiectul prevede şi colectarea şi eliminarea apei pluviale”, mai zice Ghitea.
Realizarea mult promovatului pasaj a implicat şi cheltuieli adiacente proiectului, pentru relocarea reţelelor edilitare şi pentru exproprierile terenurilor pe care se vor construi bretelele.
Anul acesta, bretelele
Executantul lucrează acum la actualizarea graficului de execuţie, la organizarea de şantier şi la managementul traficului, care trebuie aprobat de Poliţia Rutieră. „Este o actualizare importantă. Datorită duratei procedurilor de achitiţie, după adjudecarea contractului, Primăria a solicitat şi Primăria este de acord ca aceste lucrări să fie terminate până la o anumită dată în decembrie 2015, altfel nu vom putea deconta cu finanţatorul european”, subliniază Ghitea.
„Până la finalul anului încercăm să terminăm bretelele de acces spre Deva, Borş, Oradea. Atunci când începem să săpăm pentru piloni, vrem să avem deja degajată circulaţia de pe cele patru benzi pe care se circulă azi”, a mai spus Achim. „Lucrăm la părţile adiacente. Din pasaj, nu se va vedea mare lucru în acest an”, apreciază managerul de proiect. JB-C.GH.
Pasajul peste DN 79, în risc
Dacă giraţia dintre Ogorului, Centură şi DN76 va intra în şantier în scurt timp, realizarea pasajului peste DN 79 pe fonduri europene este incertă.
„Noi am adjudecat. Trei sau patru companii declarate necâştigătoare au contestat. În momentul de faţă suntem în recurs la Curtea de Apel Oradea, urmare a deciziei CNSC. Curtea de apel se va pronunţa miercuri în acest proces. Dacă va fi câştigătoare Primăria, vom putea semna imediat contractul de execuţie, şi într-o lună am putea să începem lucrările. Dacă nu, trebuie reluate evaluate ofertele. Există riscul major să se prelungească procedura, ceea ce ne-ar duce cu execuţia după 2015. Asta nu ne convine pentru că nu mai putem deconta aceste lucrări din bani europeni”, declară primarul Ilie Bolojan.
Citiți principiile noastre de moderare aici!