Actuala şosea de centură este, de fapt, aproape o stradă interioară a Oradiei. Par inutile tablele care marchează ieşirea din Oradea pe strada Nojoridului şi reintrarea în Grigorescu, după ce ai traversat cele patru benzi. Această realitate o constata zilnic cei care traverseaza drumul. Mai mult, a fost anticipată şi de fostul primar, Petru Filip. Acesta spunea că în maxim zece ani de la construire, şoseaua va fi mărginită pe ambele părţi de zone rezidenţiale, comerciale sau industriale.
În acest context, o nouă şosea, cu adevărat ocolotoare se justifică, cu atât mai mult cu cât s-a ivit posibilitatea de-a accesa fonduri europene pentru acest obiectiv.
Traseul acesteia este gândit astfel încât să ocolească pe la exterior comunităţile rurale din zona metropolitană. Primarul spune că a primit acordul primarilor din zonă, care s-au arătat interesaţi de dezvoltarea pe care o aduce o astfel de arterp rutieră.
Totuşi, este important ca acest proiect să fie susţinut la finanţator şi de Consiliul Judeţean, cu atât mai mult cu cât preşedintele CJ, Cornel Popa, este membru în consiliul ADR NV.
Construirea unei şosele de centură a Zonei Metropolitane Oradea(ZMO), mai puţin pe partea sa nordică, face obiectul celui mai recent proiect susţinut de primarul Ilie Bolojan şi finanţabil cu bani europeni. Drumul ar ocoli pe exterior mai multe comune din ZMO şi ar urma să creeze noi zone de dezvoltare inclusiv economică, zice Bolojan în sprijinul propunerii sale.
Traseu
„Conceptul de finanţare s-a schimbat. Printr-un parteneriat al Guvernului cu Comisia Europeană s-a decis că nu este eficient ca banii să se împrăştie pe proiecte mici, cu impact redus. Se vor finanţa, deci, proiecte mari, care afectează cât mai mulţi oameni şi atinge cât mai multe probleme”, spune Bolojan.
Pentru a atinge mai multe probleme, proiectul este astfel ambalat, încât să se refere, pe lângă aspectul rutier, şi la dezvoltare economică, la transport în comun integrat şi la pregătirea forţei de muncă. Costul drumului este estimat la 50 de milioane de euro, restul de fonduri, până la maximul de 75 de milioane de euro, sunt alocaţi achiziţiei de autobuze pentru OTL, care devine operator regional şi pentru amenajarea de spaţii de învăţământ pentru şcolile profesinale. Acestea ar urma să livreze forţa de muncă pentru parcurile industriale care, crede edilul, vor apărea de-a lungul noii centuri.
Traseu
Noul inel metropolitan propus de Bolojan, are două variante. Una mai lungă, urmează traseul Oşorhei, ocoleşte Alparea, ocoleşte Sânmartinul dincolo de Băile Felix, o ia către Hidişel, ocoleşte Nojoridul o ia pe pe lângă Sântandrei, traversează Crişul peste un pod din zona Sântion, ocoleşte Episcopia Bihor şi iese la drumul naţional înainte de Biharia. Varianta mai scurtă intersectează aceleaşi localităţi dar într-un inel mai strâns.
Din economii
Un bilanţ provizoriu al fondurilor europene cheltuite arată că s-au făcut economii importante în anii trecuţi, motiv pentru care Agenţiile de Dezvoltare Regională (ADR) au primit sarcina de-a lansa o nouă sesiune de licitaţie, pentru proiecte strategice din zonele lor. La ADR Nord-Vest nu s-a depus, încă, niciun astfel de proiect strategic. Sâmbătă, într-o şedinţă extraordinară a Consiliului local, proiectul inelului metropolitan va trece prin Consiliul local, iar luni va fi înaintat ADR-ului. Un studiu de fezabilitate ar putea fi terminat în două luni şi pe finalul anului, proiectul ar putea fi gata.
Sprijinit de …ZMO
Deşi firesc era ca un atare proiect să vină din partea Consiliului Judeţean – componenta sa „rurală” este evidentă, primarul de la Oradea este cel care a ieşit în presă cu ideea. Edilul spune că a purtat discuţii cu primarii comunelor afectate şi că are sprijinul acestora. Proiectul va fi avansat finanţatorului de ZMO. „Sper ca şi Consiliul Judeţean să considere că este un proiect destul de bun şi să-l sprijine, sau să vină cu unul la fel de bun. Acesta este proiectul care Primăria consideră că trebuie susţinut pentru Bihor”, ne-a declarat primarul.
„Este un proiect important pentru Oradea şi pentru judeţul Bihor – aici este cea mai importantă concentrare economică pe plan regional şi afectează 250.000 de oameni. Nu există judeţe puternice cu capitale slabe. Ca să dezvoltăm judeţul, trebuie dezvoltat centrul”, a mai expicat edilul.
Bolojan susţine necesitatea acestei centuri pe zona propusă din cauză că oraşul se dezvoltă spre câmpie, şi nu spre Nord. O centură pe Nord, altfel necesară, lipseşte chiar şi din cele mai îndepărtate planuri ale Primăriei. Edilul justifică omiterea acestei porţiuni prin faptul că o şosea ar fi prea scumpă, din cauza reliefului deluros.
Incep lucrarile la pasajul Centurii
Citiți principiile noastre de moderare aici!