Iată continutul acestuia:
În luna iunie 2011 am primit o înştiinţare de la ANI prin care mi s-a adus la cunoştinţă deschiderea unui dosar de evaluare a activităţii mele în calitate de viceprimar precizând numărul dosarului fără a menţiona obiectul clar a evaluării.
În 04.11.2011 orele 8:20 am fost anunţată de postul B1 TV despre comunicatul dat de ANI cu privire la posibilele nereguli constatate: conflict de interese, fără înştiinţarea mea prealabilă.
Având în vedere comunicatul ANI transmis mass mediei în cursul zilei de 03.11.2011. respectiv 4.11. 2011. prin prezenta vă relatez mai jos informaţiile, respectiv documentele care prezintă starea de fapt cu privire la constatările făcute de ANI:
1. Prin dispoziţia primarului nr. 3452/09.08.2004 se delegă unele competenţe privind semnarea actelor viceprimarului Biró Rozália printre altele şi atributul de „responsabil de inventarierea şi administrarea bunurilor care aparţin domeniului public, domeniului privat al municipiului Oradea”.
Conform aceleiaşi dispoziţii prin art. 3 se precizează că în „lipsa primarului atribuţiile conferite de lege primarului, vor fi exercitate de către doamna viceprimar Biró Rozália”.
2. În 11.01.2006 conform procedurii de licitaţie publică, cu anunţ prealabil în mass media s-a organizat licitaţia publică deschisă fără preselecţie pentru închirierea unui spaţiu cu altă destinaţie decât cea de locuinţă pe adresa Oradea, str. Republicii nr. 59, în suprafaţa de 231,25mp cu destinaţia de sediu asociaţii şi fundaţii.
3. Procesul verbal de adjudecare a licitaţiei nr. 54116/18.01.2006, unde au participat doi ofertanţi declară câştigător la licitaţie pe Fundaţia Partium, fiind cel care a oferit preţul cel mai ridicat pentru chirie.
4. Ca urmare a adjudecării, Direcţia Patrimoniu din cadrul Primăriei municipiului Oradea întocmeşte contractul de închiriere cu nr. 54116/14.05.2006 privind darea în chirie a suprafeţei de 213,25mp către Fundaţia Partium, pentru a-i servi acesteia ca sediu în imobilul situat pe str. Republicii nr. 59. Contractul de închiriere trebuia semnat de către reprezentanţii legali ai instituţiei în calitatea de titulari ai dreptului de administrare: primar, director executiv al direcţiei de patrimoniu, vizat control financiar preventiv, vizat de birou juridic, iar din partea chiriaşului de reprezentantul fundaţiei.
5. Pe baza contractului de închiriere urma ca administratorul să predea spaţiul chiriaşului cu proces verbal de predare – primire. Acest act nu a fost încheiat, chiriaşului nefiindu-i predat spaţiul pentru folosinţă nici până în prezent.
6. În 29.03.2007 se trece la schimbarea regimului juridic al clădirii prin HCL nr. 235 cu privire la aprobarea trecerii din proprietatea Statului Român în proprietatea publică a municipiului a clădirii de pe str. Republicii nr. 59.
7. Având în vedere starea gravă, deteriorată a imobilului care, stând nefolosit dinaintea anului 2000 s-a deteriorat şi mai mult până în 2008, se decide prin Hotărâre de Consiliu Local efectuarea reparaţiei capitale a întregului imobil de câtre Primăria municipiului Oradea. Reparaţiile capitale au început în primăvara anului 2008 şi s-au finalizat în vara anului 2011, spaţiul fiind în prezent renovat, dar neutilizat.
Faţă de cele prezentate mai sus: legat de poziţia ANI care evaluează indici temeinice cu privire la existenţa situaţiei de conflict de interese cu privire la persoana mea, precizez următoarele:
dispoziţia Primarului cu privire la preluarea atribuţiilor are caracter obligatoriu pentru viceprimar, deci era obligaţia mea ca în urma adjudecării licitaţiei să semnez în locul primarului contractul de închiriere.
din comisia de adjudecare a atribuirii spaţiului de 213,25mp nu am făcut parte. Actul care a decis din punctul de vedere juridic dreptul de a fi chiriaş în imobil era procesul verbal de adjudecare a licitaţiei şi nu contractul de închiriere, care trebuia încheiat obligatoriu în urma rezultatului licitaţiei.
contractul de închiriere s-a semnat de reprezentaţii legali ai compartimentelor de specialitate din cadrul Primăriei municipiului Oradea astfel cum am arătat la punctul 4, iar în numele primarului am semnat prin substituire cu semnătura proprie, ca urmare acelor dispuse prin dispoziţia menţionată la punctul 1 privind delegarea de competenţe.
spaţiul în discuţie nu a fost predat de către primărie Fundaţiei Parţium, nesemnându-se procesul verbal de predare – primire al imobilului, astfel Fundaţia nu a utilizat nici o zi spaţiul respectiv.
legat de problema ridicată de ANI conform căruia am semnat un contract de închiriere a unui imobil, care nu se afla la acea dată în proprietatea Primăriei municipiului Oradea, menţionez că Legea 213 din 1998 prin art. 3, art. 14 şi respectiv Legea 215 din 2001 prin art. 123 instituie posibilitatea legală prin care consiliile locale pot concesiona sau închiria bunuri ce aparţin domeniului public sau privat de interes local.
Menţionez că deşi ANI nu este un organism jurisdicţional ci o instituţie cu atribuţii administrative, inclusiv de verificare de incompetenţe şi conflicte de interese, procedura urmată de aceasta mi se pare incorectă, pentru că a anunţat opinia publică şi a transmis – conform comunicatului pe care l-am putut citi azi în media scrisă – „organelor judiciare competente” dosarul de evaluare.
Biró Rozália
Viceprimar al municipiului Oradea
Citiți principiile noastre de moderare aici!