Patronul grupului de firme Selina – Trameco se arată sigur pe sine și, în același timp, nerăbdător să înceapă lucrul la autostrada din Bihor, pe tronsoanele adjudecate. Sunt 33,9 kilometri între Borș și Chiribiș.
Lotul 3 Borș – Biharia are o valoare de 33,9 milioane de euro, pentru cei 5,35 kilometri dintre graniță și DN 19, iar licitația adjudecată de Selina – Trameco nu a fost contestată de nimeni. În schimb, lotul 2 Chiribiș – Biharia, lung de 28,55 kilometri, se cifrează la 96 milioane de euro, iar licitația a fost contestată de Strabag.
În rândurile ce urmează, cu Beniamin Rus despre problemele cu forța de muncă ce părăsește țara, nevoia de a importa muncitori din Asia, pe lângă angajații români, colaborarea cu slovacii, provocările de pe autostradă și foamea de lucrări pe care o are grupul de afaceri, pentru a se putea autosusține. Rus nu a evitat nici întrebările ce au vizat contractele din străinătate și insolvența Selina.
JB & BIHON: D-le Rus, de vreme ce urmează să semnați pentru Borș – Biharia, să înțelegem că vă veți concentra cu toate forțele pe acest lot, de la graniță până la DN 19?
Beniamin Rus: Vrem să îl terminăm repede, pentru că face legătura cu DN 19. Pentru a îndeplini acest deziderat vom aloca resurse importante din cadrul grupului de firme, precum și colaborări cu parteneri strategici.
În același timp, suntem pregătiți și dispunem de resurse pentru a executa toate celelalte proiecte ce le avem în derulare, inclusiv pentru lotul 2. Precizăm că acest lot a fost contestat de Strabag, totuși suntem optimiști că vom semna contractul și pe acest lot. Și la organizarea de șantier avem în vedere treaba asta.
Trebuie să ne asumăm un risc și să ne organizăm de așa manieră încât să facem și lotul 2. Organizarea de șantier va fi la Sălard.
În maximum 3 săptămâni se semnează contractul. Urmează să constituim scrisoarea de garanție, ce reprezintă 10% din valoarea contractului, și apoi ne cheamă la semnarea contractului.
JB & BIHON: Dacă nu veți reuși să semnați pentru lotul 2 Chiribiș – Biharia, vă veți concentra exclusiv pe lotul 3, Biharia – Borș?
B.R.: Dacă nu avem de ales, da.
JB & BIHON: Ce lucrări adiacente sunt de la lotul 3?
B.R.: La lotul 3 avem de realizat două parcări pentru refugiile de odihnă, pe ambele părți, la kilometrul 63, în zona localității Satu Nou, comuna Tămășeu. De asemenea, un punct de sprijin, ceea ce presupune o parcare cu clădire administrativă cu materiale pentru intervenții sau pentru întreținerere, la kilometrul 63.
Avem și nodul rutier la intersecția cu DN 19 Oradea – Satu Mare. Va fi amplasat imediat după fabrica de cărămizi Europoroton din Biharia, ca punct de reper.
JB & BIHON: Ce lucrări deosebite aveți pe lotul 2?
B.R.: Nu avem niciun nod rutier pe lotul 2. Aproximativ 70% din structurile de la pasaje sunt începute. În schimb, avem 17 pasaje, de 70 – 80 de metri lungime, marea majoritate peste autostradă, la intersecțiile cu drumurile comunale sau cu drumurile agricole. Nu sunt zooducte. Nu sunt alte lucrări spectaculoase pe lotul 2, noduri sau poduri importante.
JB & BIHON: D-le Rus, în ce măsură va putea grupul Selina – Trameco să lucreze la autostradă, bazându-se pe puterile sale?
B.R.: 100%. Capacitatea noastră este suficientă să facă lucrările în totalitate, doar prin virtutea experienței și a forței pe care o are Selina în acest moment. Dacă aducem oameni din afară, nu vor fi pentru autostrăzi, ci pentru construcții civile. Avem personal suficient, utilaje și toată logistica să ducem cu succes la bun sfârșit autostrada.
JB & BIHON: Aveți un partener din Slovacia, Vahostav SK, specializat în construcții de autostrăzi. Concret, cum veți colabora cu acesta pe cele două tronsoane de autostradă?
B.R.: Vahostav are un procent de 27,5%, pe fiecare lucrare. Din discuțiile avute până acum, ei preferă să lucreze în România pe lucrări precum pasaje sau viaducte. Așadar, pe structuri de beton, unde au o experiență foarte bună și au condus foarte multe lucrări, cu succes, în Slovacia. Partenerul slovac este foarte avansat pe partea de structuri.
Din păcate, proiectul pe care lucrăm a fost demarat cu 15 ani în urmă, când erau alte normative în construcții. Între timp tehnologiile au avansat, însă o parte din fundații sunt executate, cu picioare și culee, pe baza acestui proiect oarecum depășit, în opinia constructorului slovac. Ei lucrează după o tehnologie mult mai avansată, care va fi folosită și în acest proiect. Experiența lor va fi benefică.
JB & BIHON: Intenționați să apelați la subcontractori? Dacă da, de câți estimați că veți avea nevoie?
B.R.: Sunt multe lucrări mărunte pe care le pot da în subantrepriză. Intenționăm să colaborăm cu firme din zonă, și nu numai, pentru diferite tipuri de lucrări, în principal transportatori de materiale, lucrări de siguranță a circulației și, poate, rigole.
JB & BIHON: Probabil că veți face noi angajări, la Trameco. De câți oameni ați mai avea nevoie și ce profil de meseriași?
B.R.: În momentul de față noi susținem că avem suficienți oameni ca să ducem aceste lucrări, dar având în vedere faptul că se anunță un boom de investiții și în situația foarte probabilă că vom câștiga și alte lucrări, am demarat două acțiuni de racolare de personal.
Prima acțiune este să aducem toți oamenii care au lucrat în firmă și între timp au plecat la muncă în străinătate. Am cerut deja biroului de resurse umane să ia legătura cu fiecare angajat în parte și cu alți colegi de-ai lor, din străinătate.
Iar pentru lucrările civile, care presupun un consum mai mare de forță de muncă – deoarece la autostradă utilajele duc greul – suntem în discuții să aducem din Asia 300-500 de muncitori. Am vizat în special Vietnam, Bangladesh, Sri Lanka, Pakistan. Am un colaborator care și-a adus de acolo câteva sute de muncitori și mi-a promis că vom merge împreună, să găsim forță de muncă acolo.
Gândiți-vă că demarăm lucrările la Palatul Venețian – Rimanoczy, de pe pietonalul străzii Republicii, din Oradea. Este o lucrare de 3,5 milioane de lei. Apoi, la Cetatea Oradea – 10 milioane de lei, și am depus o ofertă și pentru noul corp de clădire de la Spitalul Județean.
Apoi, la Palatul Episcopal executăm acoperișul și planșeul, lucrări pentru punerea în siguranță a imobilului. Mai avem multe alte lucrări în județ. În acest an am participat la peste 100 de proiecte.
JB & BIHON: Cum vă afectează migrația forței de muncă tânără din țară și ce strategii de atragere a românilor plecați aveți?
B.R.: Prima condiție este să aducem salariile la un nivel la care ei să accepte. Ne propunem să nu avem salarii sub 4.000 de lei net, pentru lunile de vară, când există front de lucru. Ne trebuie sudori, ne trebuie dulgheri, fierari. Suntem implicați în proiectul inițiat de Consiliul Județean pentru învățământul dual, împreună cu alte companii, însă, din păcate, nu există un interes suficient de mare la nivelul cererii.
JB & BIHON: Știm că în urmă cu câțiva ani ați contractat lucrări pe construcții civile în Kurdistan, Irak. Care e stadiul acestora și ce alte lucrări în străinătate mai aveți sau mai vizați?
B.R.: În Kurdistan avem lucrări contractate de 50 de milioane de dolari. Este vorba despre sediul Ministerului Sănătății și un spital cu toată aparatura medicală aferentă. Așteptăm, deoarece oarecum acel stat a intrat în faliment. A fost o pierdere foarte mare pentru noi, deoarece prețul barilului de petrol a scăzut de la 127 la 25 de dolari, astfel încât beneficiarul a intrat în incapacitate de plată.
Și în Ucraina avem deschis un șantier. Avem stația de asfalt de 200 de tone montată acolo și avem lucrări în derulare, în valoare de 7 milioane de euro. Este vorba despre drumuri județene, pe zona transcarpatică, cu sediul la Ujhorod. Iar stația o avem la 20 kilometri de Sighetu Marmației. Administrația de acolo seamănă foarte mult cu cea românească, din anii 1998 – 2000. Este foarte mult coordonată politic.
JB & BIHON: Câți angajați are grupul de firme și la câți vreți să ajungeți, pentru a putea susține toate aceste proiecte prezente și viitoare?
B.R.: Sunt în jur de 1.000 de angajați la Selina Grup și vrem să ajungem la 1.500 – 2.000 de angajați.
JB & BIHON: Aveți nevoie să achiziționați sau să închiriați noi utilaje, pentru lucrul la autostradă?
B.R.: Da. Probabil și să cumpărăm. În acest sens, vom participa la cel mai mare târg de construcții din lume, care anul viitor se ține la Munchen și va trebui să achiziționăm câteva utilaje, pe care le vom folosi la autostradă. Așa cum am declarat mai sus, avem logistica necesară pentru aceste 2 loturi, dar orice constructor își dorește înnoirea periodică a parcului auto.
JB & BIHON: Cum veți finanța lucrarea, având în vedere că se lucrează pe decontare?
B.R.: Suntem deja în discuții cu partenerii bancari pentru finanțare. Ca ordine de mărime, dacă ar fi demarat amândouă lucrările deodată, în lunile de vară ar fi trebuit să executăm lucrări de 25 de milioane de euro, până să încasăm primul leu, la termenele asumate. Aceasta având în vedere că iarna producția va fi mult mai mică. Vârful de sarcină va fi începutul verii lui 2020, pentru care estimăm 300 de utilaje și 500 de oameni pe șantier.
JB & BIHON: Cum stați cu insolvența? Când ieșiți din insolvență?
B.R.: Noi suntem în reorganizare, cu firma Selina SRL. Celelalte firme, Trameco, Drumuri Bihor, Selina Invest nu sunt în insolvență. Suntem cu taxele plătite la zi. La autostradă, am participat cu firma Trameco, lider de proiect în asociere. Estimăm că portofoliul de contracte pe următorii doi ani ne va permite o redresare financiară.
Am cea mai tânără și cea mai competitivă echipă, la nivel de conducere, de când există grupul Selina. Doar personalul de execuție este îmbătrânit, dar acesta este un fenomen social, la nivel național. Avem foarte puțini angajați sub 40 de ani.
Noi tot timpul trebuie să avem lucrări contractate în valoare de minimum 60 – 80 de milioane de euro, pentru a putea susține cheltuielile grupului de firme, inclusiv cele indirecte, cu personalul care nu este direct productiv.
JB & BIHON: Aveți 19, respectiv 24 de luni la dispoziție, pentru a finaliza lucrările. Cum vi se pare acest termen, în condițiile din România?
B.R.: Greu, este destul de strâns, dar îl putem duce. Vreau ca lumea să înțeleagă faptul că o structură de asemenea amploare presupune mult mai multe provocări decât pare atunci când circulăm pe autostradă. Covorul asfaltic ce se vede la suprafață, pe calea de rulare, reprezintă mai puțin de 5% din termenul de execuție a proiectului. Este, dacă vreți, „cravata” autostrăzii, dacă ne gândim că acesta poate fi așternut în mai puțin puțin de-o lună.
JB & BIHON: Cum apreciați că se situează azi grupul Selina – Trameco ca potențial calitativ de execuție, față de perioada în care construiați Șoseaua de Centură a Oradiei?
B.R.: Dacă atunci eram de nota 6, acum suntem de nota 9. Dacă acum suntem de nota 8, atunci eram de 4,5. Însă și atunci când am făcut Centura eram cei mai tari din nord-vestul țării.
Citiți principiile noastre de moderare aici!