Anul trecut, atât UDMR Bihor cât şi PSD se lăudau că vin bani pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, în Bihor. Este vorba despre tronsonul 3C Suplacu de Barcău – Borş. Este cel mai avansat tronson în execuţie, după cele funcţionale deja, din judeţul Cluj. UDMR Bihor chiar plusa, arătând cum, o dată cu cooptarea maghiarilor la guvernare, investiţia din Bihor va recăpăta atenţia Guvernului Ponta.
Cu toate că premierul Victor Ponta s-a exprimat în repetate rânduri, anul trecut, pentru continuarea lucrărilor pe tronsonul bihorean, iată că pe teren încă nu se vede nimic. Şi ne apropiem de jumătatea anului. Pentru 2014, în bugetul de stat au fost prinşi 256 milioane de lei noi, dar, până la această oră, fără nicio finalitate. Aceasta după ce ministrul Dan Şova a desfăcut contractul cu Bechtel şi s-a angajat la plăţi compensatorii către compania americană de 37,2 milioane de euro, plus achitarea datoriilor de 50 milioane de euro. Rezultatul: Bechtel s-a dus cu conturile pline şi doar 50 kilometri de autostradă realizaţi, dar nici până azi nu există un nou constructor pentru tronsonul 3C, deoarece licitaţia nu este nici pe departe finalizată.
Prefectul Claudiu Pop, şeful PSD Bihor, Ioan Mang şi deputatul UDMR Cseke Attila nu pot da un termen pentru reluarea lucrărilor. Opozantul Gavrilă Ghilea arată că pe un alt tronson, în judeţul Mureş, lucrările avansează.
Pentru Autostrada Transilvania, tronsonul 3C Suplacu de Barcău – Borş, s-au alocat pentru 2014, din bugetul de stat 256 milioane de lei noi. Adică circa 57 milioane de euro. Mai mult, despre acest tronson 3C se face referire şi în protocolul de guvernare UDMR – USD. Şi totuşi, pe teren nu se întâmplă nimic, lucrările fiind în continuă degradare, de ani buni. Practic, ce a reuşit ministrul Transporturilor până acum, Dan Şova, a fost să rezilieze un contract cu Bechtel, pentru care americanii încasează despăgubiri de 37,2 milioane de euro şi să se angajeze la plata datoriilor, în valoare de 50 milioane de euro.
Dincolo de faptul că Statul Român e bun de plată, la Autostradă nu se lucrează nimic. Autorităţile române nu au încă un nou constructor care să continue lucrările, astfel încât alocaţia bugetară nu are nicio finalitate, deşi ne apropiem de jumătatea anului.
Ieri, senatorul Găvrilă Ghilea (PDL) atrage atenţia asupra faptului că lucrările la Autostrada Transilvania nu continuă în Bihor, ci în judeţele Mureş şi Cluj, pe tronsonul 2A Ogra – Câmpia Turzii. Chiar dacă cele mai avansate lucrări sunt pe sectorul 3C Suplacu de Barcău – Borş. Ghilea spune că „pentru tronsonul 2A s-a obţinut recent certificatul de urbanism”, chiar dacă anul trecut premierul Ponta declara secţiunea 3C ca fiind prioritară. Senatorul PDL l-a interpelat pe ministrul Transporturilor, Dan Şova, pentru a-i cere explicaţii privind termenul de reluare a lucrărilor pe tronsonul bihorean.
Asigurări atemporale
În schimb, preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang, a asigurat că tronsonul Suplac – Borş se va realiza din fonduri guvernamentale. „Banii sunt puşi în buget. Domnul Ghilea a fost în sală şi ştie care e bugetul alocat. S-a realizat caietul de sarcini şi urmează să se facă licitaţia. Cu fonduri guvernamentale. De la Suplac până la Gilău se realizează tot din fonduri ale Guvernului, din acciza de şapte eurocenţi”, ne-a declarat Mang, care nu a ştiut, totuşi, să spună când se vor relua efectiv lucrările. Nici prefectul Claudiu Pop nu a putut veni cu informații în acest sens. S-a limitat să spună că în luna mai, ministrul Şova va veni în Bihor. „Conform declaraţiilor premierului şi ale ministrului, tronsonul 3C va fi continuat. Nu am date certe pentru data începerii licitaţiei”, ne-a spus prefectul.
UDMR a prins în protocolul de guvernare cu PSD prioritizarea Autostrăzii Transilvania „şi în special a tronsonului 3C Suplacu de Barcău – Borş”. Deputatul Cseke asigură că face lobby în Capitală, inclusiv la liderul UDMR, Kelemen Hunor, pentru ca lucrările să pornească efectiv în Bihor. Dar un reper temporal nu există. Cseke spune că finanţarea pentru tronsonul bihorean este diferită de cea pentru cel din Mureş. „Acolo este altă finanţare, din fonduri europene, ca urmare a transferului unor fonduri pe axa de transport, dinspre feroviar. Nu ne batem cu niciun alt tronson pentru că acesta este pe bugetul de stat. Singurul tronson care nu are o soluţie este cel din Sălaj”, ne-a declarat Cseke, care nu este atât de sigur precum Mang că banii din acciza de 7 eurocenţi vor fi băgaţi în Autostradă…
Citiți principiile noastre de moderare aici!