Cu toţii au vrut să afle cum să îi găsească pregătiţi momentul 2014 pentru a putea accesa fonduri europene în domeniul industriilor creative. Interesul pentru această dezbatere iniţiat la Oradea de directorul executive al Direcţiei pentru Cultură Lucian Silaghi este lesne de înţeles dacă avem în vedere doar aspectul financiar: faptul că la dispoziţia industriilor creative se vor afla în perioada 2014-2020 nu mai puţin de 6 miliarde de euro. Ce sunt industriile creative?
Specialiştii consideră că cea mai aproape abordare de realitate este cea a Guvernul Marii Britanii: “Industriile Creative sunt acele industrii care îşi au originea în creativitatea, talentul şi măiestria indivizilor şi care au potenţialul creării de locuri de muncă şi prosperitate prin generarea şi exploatarea proprietatii intelectuale.” Aceasta a fost şi abordarea organizatorilor care i-au adus la aceeaşi masă, pentru prima dată la Oradea, pe cei care activează în domeniu, pe preşedintele APIC, Viorel Budai, Luminiţa Constantin, secretarul general adjunct din cadrul Ministerului Culturii, expertul în copy-right Rodica Pîrvu, consultantul Dacian Palladi, vicepreşedintele CNIPMMR, Ioan Mintaş şi Cristiana Vlad.
Segmentul industriilor creative este unul bine reprezentat în Bihor, ceea ce susţine argumenetele prezentate de directorul Silaghi în favoarea sintagmei că industriile creative sunt motorul dezvoltării regionale şi naţionale, domenii care pot să absoarbă forţa de muncă din industriile clasice şi din agricultură. Conform datelor prezentate de Lucian Silaghi având ca sursă Registrul Comerţului, în Bihor peste 500 de societăţi avea activitate în domeniul industriilor creative în 2009: software la comandă-229 firme, arhitectură-114 firme, înregistrări audio-17 firme, editare soft-36 firme, editare jocuri pe calculator-13 firme, imitaţii bijuterii-12 firme, bijuterii-15 firme, producţie mobilă de bucătărie -19 firme, ţesături -2 firme, fabric textile-28 firme, alte articole de îmbrăcăminte-197 firme, împletituri, prelucrarea lemnului, plutei-121 firme.
Care a fost scopul întâlnirii ? Acela de a conceptualiza zona aflată la intersecţia creativităţii, culturii, afacerilor şi a tehnologiei într-o singura grupare, pentru a putea descatuşa creşterea şi dezvoltarea acesteia.Reprezentanţii APIC , aflaţi într-un adevărat turneu prin ţară, doresc să afle de la cei care activează în domeniul industriilor creative ce domenii ar trebui finanţate în perioada 2014-2020.
Citiți principiile noastre de moderare aici!