Nu va fi nici 1 decembrie, nici 15 decembrie, ci 25 martie 2019. Cel puțin aceasta este ultima promisiune pe care o face Tarom Oradiei.
JURNAL BIHOREAN & BIHON.RO a aflat că abia din 15 decembrie vor fi puse în vânzare biletele pentru destinațiile Barcelona – El Prat și Milano – Bergamo. Iată, așadar, că Tarom nu va ateriza la Milano pe Malpensa – principalul aeroport al metropolei lombarde – ci pe Orio al Serio, din Bergamo. Semn că Tarom nu a reușit să obțină slot pentru aterizarea pe principalul aeroport lombard. Inițial, Tarom se orientase spre aeroportul Fiumicino din Roma.
Ambele destinații vor fi operate cu o frecvență bisăptămânală, iar avionul pus la dispoziție pentru Aeroportul Oradea ar urma să aibă minimum 120 de locuri.
L-am chestionat pe președintele Consiliului Județean, Pasztor Sandor, despre situația creată.
„Constat că avem de-a face cu o amânare. Este adevărat că nu asta am discutat cu cei de la Tarom. Inclusiv marți am discutat cu directorul despre pornirea din 15 decembrie. Prin urmare, nu pot fi decât dezamăgit de această amânare, chit că Tarom o prezintă ca pe o realizare, într-un ton optimist. Sigur că este benefic interesul Tarom pentru Oradea. Dar noi anunțaserăm inițial, împreună cu Tarom, ca zborurile să debuteze în luna decembrie!”, ne-a declarat președintele Pasztor.
În prețul biletelor, Tarom vrea să includă bagajele de cală (23 kg), cele de mână (10 kg), serviciile de la bord, respectiv operațiunile de check-in din aeroport.
Avioanele Tarom…
Amânarea decisă de Tarom poate avea o legătură și cu flota de avioane pe care compania aeriană de stat se chinuie să o înnoiască. Sunt informații că directorul general Werner Wolff are probleme cu Consiliul de Administrație în procesul de achiziție a unor noi aeronave, cu care să deschidă noi rute externe, precum cea de la Oradea.
Nu întâmplător, marți, în timpul ședinței de plen a Consiliului Județean, Pasztor fusese luat la întrebări de liderul grupului PNL, Ionel Avrigeanu, despre cursele externe pe care Tarom și Consiliul Județean le anunțaseră deja de-o lună.
Într-o conferință de presă comună organizată în 22 octombrie, președintele Pasztor, vicele Mang și directorul general Tarom, Werner Wolff, anunțau că începând cu 1 decembrie 2018, Tarom va opera zboruri externe regulate de la Oradea spre o destinație din Spania, respectiv Italia.
Între timp, Consiliul Județean confirmase deja că este vorba despre aeroporturile principale din Barcelona – El Prat și din Roma – Fiumicino! „Tarom este în pregătirea orarului de zbor. Sunt confirmate Barcelona și Roma. Ultima informație a fost vineri, când ne-au anunțat că săptămâna aceasta fac orarul. Personal nu cred că va fi 1 sau 2 decembrie, dar va fi în decembrie. Înțeleg că vor anunța curse interne pentru Arad și Târgu Mureș și externe de la Oradea. Suntem pregătiți cu pachetul de promovare și așteptăm să avem ce promova!”, îi răspundea Pasztor lui Avrigeanu în plenul deliberativului județean de marți.
Rămași de… căruță
Amânarea celor de la Tarom pică cum nu se poate mai prost pentru Aeroportul Internațional Oradea, care a rămas fără zboruri externe, după ce Ryanair și-a retras și ultimele destinații externe de la Oradea, la finalul lunii octombrie. Operatorul irlandez operase de pe Oradea destinațiile Londra – Luton, Milano – Bergamo, Barcelona – Girona, Dusseldorf – Weeze și Memmingen – la vest de Munchen.
Ulterior anunțului șocant făcut de Ryanair, în prima parte a acestui an, conducerea Consiliului Județean a încercat să convingă Tarom și Blue Air să înlocuiască cursele externe, pe Aeroportul Oradea, aflat în tutela CJ Bihor.
Într-o conferință de presă comună susținută la aeroport în 23 mai, președintele Pasztor și directorul Blue Air de la acea vreme, Gheorghe Răcaru, anunțau o… promisiune: anume că Blue Air urma să deschidă o cursă externă de la Oradea, din toamna lui 2018. Blue Air nu dădea nicio dată sau destinație certă, dar lăsa să se înțeleagă că va fi Marea Britanie – și mai precis, Londra. Timpul a trecut, și Blue Air nu a mai venit. Președintele Pasztor a motivat încălcarea cuvântului dat de către operatorul privat român prin faptul că Blue Air și-a schimbat conducerea și, prin urmare, și strategia de dezvoltare. Însă Pasztor și-a păstrat optimismul, mizând pe destinația Londra, operată de Blue Air din primăvara lui 2019.
Între timp, iată că vor trece cinci luni fără ca Oradea să aibă vreo cursă externă. Aceasta dacă nu cumva Tarom-ul va schimba încă o dată placa și ne va lăsa cu ochii în soare.
Primăria, ignorată
În acest context, merită amintite insistențele primarului Ilie Bolojan, ca Municipalitatea să fie primită în ecuația de la Aeroport de către actualul proprietar al autogării – Consiliul Județean. Bolojan și-a exprimat disponibilitatea de a subvenționa de la bugetul local viitoarele curse aeriene externe, pentru a atrage noi operatori aerieni low-cost. Primarul Oradiei nu a părut încântat de aducerea Tarom, insistând că este nevoie stringentă și de companii aeriene low-cost.
Apelurile lui Ilie Bolojan nu au fost bine primite de către conducerea Consiliului Județean. Președintele Pasztor a subliniat că Primăria, dacă vrea să se implice ca acționar la Aeroport, trebuie mai întâi să cotizeze major pentru partea de active pe care le deține aerogara. La rându-i, vicepreședintele CJ, Ioan Mang, insistă că nu se pot subvenționa biletele pentru cursele aeriene. Sau dacă se pot, procedura este foarte complicată.
Șefii Consiliului Județean au mizat mereu pe capacitatea lor exclusivă de a aduce curse externe la Oradea, care să și rămână aici.
Cert este că, cel puțin până în primăvara anului viitor, Oradea rămâne fără curse externe. În această cheie, amânarea finalizării lucrărilor la noul terminal de pasageri de la Aeroport nici nu mai devine o problemă, de vreme ce și prin actualul terminal, cosmetizat în urmă cu câțiva ani, va cam bate vântul în lunile de iarnă…
Din primăvară, ni se promite și deschiderea noului terminal. Tot atunci promite și Tarom că își va deschide cursele externe. Iar dacă nu se va ține de cuvânt, vom rămâne cu cursele charter spre Asia Mică și Africa – tot mai multe spre Antalya și, mai nou, spre Egipt.
Citiți principiile noastre de moderare aici!